چگونه یک ویراستار نیتیو و قابل اطمینان برای ویرایش مقاله انگلیسی خود انتخاب کنیم؟

چگونه یک ویراستار  نیتیو و قابل اطمینان برای ویرایش مقاله انگلیسی خود انتخاب کنیم؟

انتخاب ویراستار نیتیو و قابل اصمینان برای ویرایش مقاله انگلیسی همیشه یک دغدغه برای نویسنده گان مقالات علمی، دانشجویان، محققان و اساتید بوده است. علاوه بر هزینه ویرایش و کیفیت ویرایش مقاله، که در صورت استاندارد نبودن ویرایش، ممکن است باعث ریجکت سریع مقاله گردد، اطمینان به یک موسسه و سپردن نتیجه تحقیقات چند ساله به انها، آن هم قبل از چاپ  دغدغه دیگری است.

 یک جستجوی ساده در اینترنت با کلماتی چون ویرایش مقاله انگلیسی، ادیت مقالات انگلیسی و یا ویرایش نیتیو مقالات می تواند شروع خوبی باشد.  همانطور که می دانید، گوگل سایت هایی که دارای سابقه طولانی تری بوده و از اعتبار بیشتری برخوردارند را به ترتیب معرفی می نماید.

 دانستن یک نکته در اینجا لازم است. شما در کنار برخی از سایت های معرفی شده ” Ad”، که مخفف تبلیغات (َAdvertisement) است را مشاهده می کنید. این مربوط به شرکت هایی هستند که به گوگل پول داده اند تا انها را بالاتر از دیگران نشان دهند. در حقیقت جایگاه واقعی انها بسیار پایین تر است. بنابراین در انتخاب آنها دقت بیشتری کنید. البته، بسیاری از شرکت های قدیمی هم به دلیل عقب افتادن از رقبا، مجبور با استفاده از این روش تبلیغی می شوند. بنابراین لازم است سایر موارد مورد بررسی قرار گیرد.

متاسفانه امروزه برخی از افراد با استفاده از شرایط و امکانات موجود در دنیای مجازی، با ایجاد یک وب سایت و فراهم اوردن شرایط ارسال الکترونیک و قرار دادن شماره تلفن همراه، از ارایه آدرس و تلفن ثابت طفره رفته و مقدمات سوء استفاده را فراهم می کنند. البته توجه داشته باشید که ارسال الکترونیک از ملزومات بسیاری از کار ها و خصوصا ویرایش و ترجمه مقاله می باشد. انچه مسلم است، در کنار این روش ها، داشتن آدرس مشخص و دارا بودن تلفن ثابت از جمله مواردی است که می تواند تا حدودی خیال شما را راحت کند.

شاید بگویید که داشتن یک آدرس مشخص و نوشتن شماره تلفن ثابت، کار چندان سختی نبوده و فراهم کردن آنها به راحتی میسر است. البته حق با شما است. در این مرحله لازم است که مجوز فعالیت این شرکت ها بررسی گردد. شرکت ها و موسساتی که دارای مجوز قانونی برای فعالیت خود هستند، معمولا شماره مجوز و یا ثبت خود در را سایت به صورت دقیق و واضح قید می کنند. شما می تواند به راحتی از صحت آنها، اطمینان حاصل کنید. در بسیاری از موارد مشاهده شده که شماره مجوز غیر واقعی در سایت قید شده است. البته متاسفانه داشتن مجوز واقعی هم دلیل بر ارایه خدمات خوب نمی شود. چه بسیار افراد و شرکت هایی که دارای مجوز قانونی می باشند، ولی قادر به ارایه خدمات مناسب نیستند.

در این مرحله، پیشنهاد می گردد، انواع فعالیت های این شرکت ها بررسی گردد. در مواردی مشاهده مشود که یک سری فعالیت های غیر قانونی، همانند نوشتن مقاله، چاپ مقاله، گرفتن پذیرش مقاله، استخراج مقاله از پایان نامه و حتی نوشتن پایان نامه در کنار ویرایش نیتیو مقاله در یک شرکت پیشنهاد می گردد. احتمال سوء استفاده توسط این افراد و حتی فروش مقاله شما به دیگران، بسیار بالا است.

ویرایش نیتیو (Native Edit)، یک کار تخصصی بوده و فقط و فقط افرادی می توانند این کار را انجام دهند که اولا نیتیو یک کشور انگلیسی زبان بوده (یعنی زبان مادری باید انگلیسی باشد) و ثانیا دوره های خاص ادیت را طی کرده باشند. علاوه بر این ادیتور باید، ادیتور تخصصی رشته مربوطه باشد. این بدان معنا است که اگر مقاله شما در زمینه مدیریت و یا معماری است، ادیتور هم باید متناسب با آن تحصیل کرده رشته مدیریت و یا معماری باشد.  به این موضوع اصطلاحا ویرایش تخصصی_موضوعی (Subject-specific Edit) گفته می شود.

بسیاری از شرکت ها و موسسات، متاسفانه فقط ادعای ادیت نیتیو انگلیسی ( Native English Editing )، توسط ادیتور های تخصصی در رشته شما را دارند ولی در عمل ویرایش مقاله توسط افراد غیر نیتیو (معمولا دانشجویان و یا فارغ التحصیلان ایرانی رشته زبان انگلیسی) انجام می گیرد. هدف ما در اینجا، زیر سوال بردن توانمندی هیچ فردی نیست، اما ادیت نیتیو، دارای تعریف مشخصی است که فقط باید توسط فرد نیتیو انجام گیرد.

بسیاری از ناشرین و مجلات معتبر خارجی و حتی داخلی، پس از ثبت مقاله، خصوصا اگر نویسنده گان مقاله، غیر انگلیسی زبان باشند، ضمن اعلام وجود مشکلات و ایراد های گرامری و ویرایشی (Grammar Mistakes) در مقاله، در خواست ویرایش  مقاله (Manuscript Editing) توسط ویراستار نیتیو (Native English Editor) و ارایه گواهی تاییدیه ویرایش (Certification Letter) می کنند.  این گواهی باید از یک شرکت انگلیسی یا آمریکایی بوده و دقیقا به ویرایش مقاله مذکور، توسط ادیتور نیتیو اشاره کند. در گواهی باید نام نویسنده (گان)، عنوان مقاله قید شده و دارای کد خاص، نشانی وب سایت و آدرس پستی شرکت صادر کننده باشد.

برخی از شرکت ها و موسسات ویرایش ادعا می کنند که نمایندگی یک شرکت امریکایی یا کانادایی را دارند و گواهی را بعد از ادیت از طرف آن شرکت صادر می کنند. برای اثبات این ادعا باید، نام این شرکت ایرانی در وب سایت شرکت خارجی به صورت واضح به عنوان نماینده انها در ایران قید شده باشد. در غیر اینصورت، گواهی  تاییدیه ویرایش اگر صادر هم گردد، غیر  واقعی بوده و بعدا در استعلام مجله از شرکت خارجی، تایید نخواهد شد.

شرکت ها و موسسات خوب و قوی، کار ویرایش خود را به صورت تضمینی و با عقد قرارداد انجام می دهند، تضمین معمولا برای ادیت مجدد تا زمان پذیرش مقاله  و چاپ آن در مجله باشد. برخی از شرکت های ایرانی قرارداد را بین شما و شرکت خارجی منعقد می کنند. در صورت بوجود آمدن هر مشکلی، شما باید از طرف قرارداد که در اینجا یک شرکت خارجی است، شکایت کنید. این کار عملا، امکان پذیر نمی باشد.

در نهایت، از شرکت ایرانی، تقاضای، فاکتور رسمی با آرم و مشخصات شرکت کنید، شرکت های غیر قانونی، معمولا زیر بار صدور فاکتور رسمی نمی روند.

بنابراین اقدامات زیر برای انتخاب یک ادیتور خوب باید انجام گیرد.

    • از بین شرکت های معروف و خوش سابقه با کمک اینترنت و یا دوستان چند شرکت را انتخاب کنید.

 

    • داشتن آدرس و تلفن ثابت و واقعی بودن این موارد را کنترل کنید.

 

    • داشتن مجوز فعالیت و صحت آن را کنترل کنید.

 

    • حوزه فعالیت شرکت را کنترل کنید. شرکت هایی که کارهای متعدد و خاکستری انجام میدهند، معمولا قابل اعتماد نیستند.

 

    • قرارداد ویرایش با جزییات کامل، باید بین شما و شرکت ایرانی بسته شود. قرارداد بین شما و یک شرکت خارجی، عملا ارزش پیگیری ندارد.

 

    • ادیتور باید ادیتور نیتیو انگلیسی باشد. این موضوع باید در قرارداد قید گردد.

 

    • ادیت باید به صورت تضمینی انجام گیرد. شرایط تضمین در قرارداد قید گردد.

 

    • گواهی تاییدیه ویرایش، باید از یک شرکت انگلیسی یا آمریکایی بوده و دقیقا به ویرایش مقاله مذکور، توسط ادیتور نیتیو اشاره کند.

 

  • در گواهی باید نام نویسنده (گان) و عنوان مقاله قید شود. همچنین گواهی باید دارای کد ارجاع اختصاصی، نشانی وب سایت و آدرس پستی شرکت خارجی صادرکننده باشد.

با آرزوی موفقیت برای همه شما عزیزان

رادان انگلیش ادیت