چگونه از درصد تشابه یا سرقت ادبی در مقاله خود قبل از ارسال به مجله مطلع شویم؟

  Plagiarism که در زبان فارسی به آن سرقت ادبی، سرقت علمی، دستبرد علمی، دزدی ادبی یا پلاجیاریزم گفته میشود، در واقع طیف گسترده ای از کپی کردن اتفاقی تا دستبرد های آگاهانه را شامل می گردد. سرقت ادبی در حقیقت برداشتن ایده ها و نوشتار دیگران و ارایه آنها به نام خود است.

 سرقت ادبی مستقیم (Copy and Paste)، استفاده کلمه به کلمه بدون استناد و سرقت ادبی با تغییر کلمات (Copy and Word Switch)، برداشتن متن و تغییر تنها چند کلمه آن از جمله مشهورترین روش های سرقت ادبی و علمی هستند.

 

برای کشف و بررسی سرقت علمی نرم افزارهای مختلفی ارایه شده است که برخی از آنها به صورت انلاین و رایگان بوده و برخی دیگر برای بررسی هر مقاله مبلغی از ده تا صد دلار  (مانند سایت iThenticate ) درخواست می نمایند.

علت این تفاوت در چیست؟

بزرگترین ضعف نرم افزارهای رایگان دسترسی بسیار محدود انها به منابع برای مقایسه و کشف میزان تشابه و سرقت ادبی است. در حقیقت نرم افزار های رایگان، مقاله شما را فقط با منابع و مقالات رایگان موجود در فضای مجازی مقایسه کرده و قابلیت مقایسه مقاله شما را با دیتا بانک های عظیم و معتبر ناشران بزرگ را ندارند. در نتیجه، استفاده از آنها به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

در میان نرم افزارهای غیر رایگان، بی شک آیتنتیکیت iThenticate، با دسترسی به اطلاعات بیش از 530 ناشر بزرگ دنیا، 90000 ژورنال مهم از طریق Cross Check، پایان نامه ها از طریق ProQuest و سایر منابع اطلاعاتی علمی بهترین نرم افزار برای بررسی درصد سرقت ادبی مقالات انگلیسی است.

این موضوع سبب شده است که ناشران بزرگ دنیا همانند  Elsevier، Springer، Wiley Blackwell و Nature، که بیش از 90 درصد مجلات علمی دنیا را چاپ می کنند، از نرم افزار iThenticate برای بررسی اصالت مقاله و یا احتمال وجود سرقت ادبی در مقالات ارسال شده به مجلات خود استفاده کنند.

با توجه به ارتباطات بین المللی رادان انگلیش ادیت، امکان استفاده از این نرم افزار در کوتاهترین زمان با حداقل هزینه برای شما فراهم شده است.

هزینه بررسی هر مقاله در سایت رسمی  iThenticate ، صد دلار است ولی ما به دلیل داشتن اکانت کاربری انبوه، برای بررسی هر مقاله فقط حدود 6 دلار دریافت میکنم.

در گزارش بررسی درصد سرقت ادبی مقاله، ضمن تعیین دقیق درصد تشابه، به صورت دقیق و واضح، تمام بخش هایی که از سایر منابع برداشته شده و سرقت علمی محسوب می شوند با ذکر منابع انها مشخص می گردد. نوینسنده گان می توانند قبل از ارسال مقاله به مجلات با بازنویسی (Re-writing) و ویرایش نیتیو (Native Edit) این بخش ها، با کاهش درصد تشابه، از سرقت علمی جلوگیری کنند. در اینجا یک نمونه گزراش برای مشاهده ارایه شده است.

چگونگی بر طرف کردن سرقت ادبی

به منظور بر طرف کردن مشکل سرقت ادبی لازم است این موارد صورت گیرد.

  1. بخش هایی که در صد تشابه بیشتر از 2 درصد است، باید بازنویسی دقیق گردد.
  2. بخش هایی که در صد تشابه کمتر از 2 در صد است، باید با تغییر کلمات و یا جملات تشابه را کم کنیم.
  3. منابع و رفرنس هایی که در گزارش به عنوان منبع سرقت ادبی معرفی شده اند، به لیست منابع مقاله اضافه گردد.

لازم به ذکر است که برای بررسی تشابه مقالات فارسی، سامانه همانندجو و یا سامانه مشابه یاب متون (سمیم نور)، ایجاد شده اند که شما می تواند به وب سایت های انها مراجعه کنید.

فرایند کار:

  1. ارسال فایل مقاله به ایمیل Englishedit.ir@gmail.com .  لطفا اسامی، ادرس، مشخصات نویسنده گان و فقط رفرنس های انتهایی مقاله را حذف کنید. فایل ارسالی بدون ترک چینج و کامنت بوده و کلمات رنگی نباشند.
  2. پرداخت هزینه. اطلاعات لازم از طریق ایمیل به شما اعلام خواهد شد.
  3. دریافت گزارش بررسی سرقت ادبی به صورت فایل پی دی اف.
   
   

زمان لازم

24 ساعت

 فایلهای مورد قبول

MS Word

Word XML, Word Perfect, Post Script, PDF, HTML, RTF, HWP, Open Office (ODT) plain text

حداکثر حجم فایل

25000 کلمه

هزینه بررسی هر مقاله

ده هزار تومان

 نمونه گزارش توسط نرم افزار  دانلود کنید